Bezalergenní den

Strava dětí v Mateřské škole Kublov je pečlivě připravována a vyhodnocovány jsou především aspekty její vhodnosti pro dětský organizmus. Díky paní kuchařce Merhautové je možné zařazovat do jídelníčku produkty, které vyžadují seznámit se s nimi a učit se z nich kouzlit chutná jídla. Není to jen tak, vymyslet jídelníček, který například neobsahuje ani jeden alergen. Takový jídelníček je připraven na středu 15.3. 2017.

Přikládám něco o jáhlách a jeden recept pro zítřejší den.

Výsledek obrázku pro jáhly se zeleninou

Tato vysoce výživná, bezlepková potravina se získává odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa setého, které platí za jednu z nejstarších asijských kulturních plodin vůbec. Tradiční staročeský stůl se bez jahel neobešel, hospodyňky z nich pekly tvarohovo-švestkový jahelník, chystaly sladkou medovou kaši s ořechy, či jáhly maštěné slaninou. Svatba, Vánoce i Velikonoce, to vše plynulo v jahelném rytmu, který však v průběhu staletí do pozadí vytěsnila rýže, brambory, těstoviny a další. Přitom, výše zmíněné, mnohdy nenabídne ani polovinu toho, co zdravím nabité jáhly. Z minerálních látek zde najdeme hořčík, draslík, fosfor, křemík, měď, železo a zinek, z vitamínů pak B1 a B2. Někdo by se možná zalekl vyššího množství sacharidů, přítomná vláknina však snižuje výsledný glykemický index, jehož hodnota je v rozmezí 55 – 60. Na malou chvíli se zastavme u křemíku, významného antioxidantu, který podporuje růst a zachování zdravých zubů, nehtů a vlasů. Ty, pokud jsou oslabené, vypadávají, či trpí zvýšenou lámavostí, křemík doslova vyztuží a navrátí jim sílu. Přítomnost tohoto prvku dále ovlivňuje vzhled a pružnost kůže, svalovou tkáň, vyznačuje se protizánětlivými účinky, urychluje hojení ran, podílí se na syntéze vitamínu B1 a působí blahodárně při osteoporóze. Kromě jahel jsou jeho dalšími zdroji: přeslička rolní, ovesné vločky a otruby, řapíkatý celer, ječné kroupy, ječný slad.

 

Jáhly patří mezi lehce stravitelné potraviny, přirozeně bezlepkové, zásadité, tradiční čínská medicína je řadí mezi ty, jež zahřívají. Během vaření nevytvářejí sliz, můžeme je tedy podávat těm, jež trpí zahleněním dýchacích cest. Dále jimi posilujeme oči a oslabené ledviny. Díky vysokému množství minerálních látek je lze doporučit při celkovém tělesném vyčerpání, rekonvalescenci, při vysoké fyzické zátěži. Díky vyššímu obsahu železa lze doporučit také anemickým pacientům. Pokud jejich konzumace nepůsobí problém, lze zařadit do šetřící diety pro svůj blahodárný vliv na celý gastrointestinální trakt, zejména žaludek, dále slinivku břišní, slezinu.

A nyní onen recept pro děti i dospělé:

Barevné jáhly

Recept pro 8 dětí /4 dospělí/

400g jáhel

1 kapie, 1 žlutá paprika, 1 cuketa, 1 cibule, 1 mrkev, pórek a kukuřice, řapíkatý celer  dle uvážení. Jáhly několikrát spaříme horkou vodou, abychom odstranili jejich typickou nahořklou chuť.  Dáme do hrnce, zalijeme vodou v poměru 1:2, osolíme a vaříme asi 15 minut. Po uvaření necháme ještě asi 10 minut dojít. Mezitím si připravíme zeleninu podušenou na cibulce a olivovém oleji. Zelenina by měla zůstat křupavá a barevná. Vše smícháme s jáhlami, okořeníme dle chuti. Pro barvu můžeme přidat šafrán.

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.